Geen trek in sociale media? Leer ze in elk geval kennen!

Regelmatig kom ik ze tegen, mensen die geen zin hebben in een actief leven op de sociale media. Liever contacten onderhouden in het echte leven, geen zin om overal wachtwoorden voor te moeten onthouden, angst om te veel sporen achter te laten op internet. Stuk voor stuk legitieme argumenten. Maar kun je je dat als professional in het uitgeefvak nog permitteren? Natuurlijk kan dat, maar daarmee plaats je je automatisch in een hoek van specialisten en mag je je eigenlijk geen allround uitgever meer noemen. ‘Expert in offline media’ kan voorlopig een prima status opleveren, maar hoelang nog? Het speelveld is veranderd en online uitgeven en sociale media maken daar gewoon deel van uit. Misschien verdwijnen merken als Twitter en Facebook wel weer eens, maar de beweging blijft. Daar moet je als competente professional wel kennis van hebben én ervaring mee hebben opgedaan.

Benader het eens anders: je hebt in je leven wel vaker dingen geleerd en vaardigheden opgebouwd zonder dat je dat dagelijks voor je plezier doet. Afwassen, schoonmaken, autorijden, sporten. Ja, ook hier zie je het verschil. Voor sommigen is er plezier aan te beleven, voor anderen is het een noodzakelijk kwaad. Maar ook als één van deze dingen niet je hobby is, heb je er voldoende kennis van om je staande te kunnen houden als het moet. Accepteer gewoon dat sociale media echt niet je hobby hoeven te zijn of worden om je erin te gaan verdiepen. Maak gewoon eens kennis met het ‘monster’ en ontdek zelf wat het inhoudt voordat je er een definitieve mening over vormt. Ik heb in het begin ook gedacht dat erover lezen wel voldoende was, maar gelukkig ben ik 2006 tot de ontdekking gekomen dat je het echt moet doen om te snappen wat het is. En vooral: om creatief te kunnen doordenken wat het betekent voor je vak.

Gelukkig heb ik deze ontdekkingstocht kunnen benutten om anderen weer wegwijs te maken en dat doe ik nog steeds. En bovendien met veel plezier! Zo ontwikkelden we onlangs een nieuw verkenningshulpmiddel: het twitter-rollenspel. Juist voor de sceptici. Wetend dat veel mensen zich niet zo vrij voelen om met eigen teksten en belevenissen Twitter te gaan verkennen hebben we een heus rollenspel op Twitter gemaakt. In een afgeschermde omgeving spelen we een rollenspel over een bepaalde situatie waarin je vanuit een bepaald gegeven gaat reageren. Perfect om te ervaren wat het is en ook hoe je het ervaart om in een lopende berichtenstroom je eigen houding te kiezen. Deelnemers leven zich uit in hun rol en ook de (deels externe) cursusleiders zorgen dat er wat te beleven is. Het mooie is dat het rollenspel daarna terug te lezen is, en dat we samen evalueren hoe je om kunt gaan met situaties die voor jouw vak of jouw organisatie van belang zijn. En…het levert een flinke dosis spelplezier op! En dat is nog steeds het beste ingrediënt om te leren.

Een prachtig motto zag ik bij een soort Duitse Loesje: ‘Internet is net als een boomhut, wie er niet (meer) zelfstandig in kan komen is te oud om er te spelen.’ Zorg dus dat je jong blijft en kom mee spelen!

Lydia Vroegindeweij

Directeur Uitgeversacademie