Twitter-rollenspel, oefenen in simulatie

Help, mijn auteur zit op Twitter! Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn. Sterker nog, we hopen als uitgevers toch altijd dat de auteurs ook zelf een actieve rol spelen in het relatienetwerk en in de promotie? Hoe meer aandacht hoe liever.

Maar stel je nu deze situatie eens voor:
Een paar dagen geleden is een nieuw boek van je belangrijkste auteur verschenen. De media komen met recensies, sommigen positief en anderen wat kritischer. Dat is geen nieuws. Maar …. ondertussen op de sociale media. Op Twitter geeft iemand een vernietigend commentaar op een hoofdstuk uit het boek. De auteur zou voorbeelden hebben gebruikt die uit hun context zijn gelicht en daarmee niet eerlijk worden gevonden. En die kritische tweets worden door anderen gretig geretweet, omdat de kritiek ook wel met enige humor wordt gebracht. Er ontstaat een discussie onder enkele kenners en vakbroeders. Prima, denk je als uitgever. Elke aandacht daagt potentiele kopers uit om zich zelf een mening te vormen en het boek te kopen. Totdat….de auteur zich mengt in de discussie. Op een stuntelige manier verweert hij zich op Twitter tegen de critici. Hij wordt zelfs boos.
Wat ga je nu doen als uitgever?

Zo’n situatie is niet denkbeeldig. Maar hoe ga je als uitgeverij om met deze invloed van sociale media. Wat volg je en wanneer meng je je in de discussie? We laten het je graag eens uitproberen in een afgeschermde simulatie die sprekend op Twitter lijkt, maar die niet openbaar is. Een speeltuin om het eens te ervaren en verkennen. En natuurlijk geven we je graag de tips en trucs die in een geval van crisiscommunicatie via sociale media belangrijk zijn.

Meer weten? Neem deel aan de workshop op 4 oktober of  9 november 2011. Of volg alle drie de dagen van de cursus Van Hype naar Online Uitgeefstrategie